tiistai 17. kesäkuuta 2014

Puhelinvaihde ennen ja nyt

Monet kymenlaaksolaiset ovat soittaneet Carean puhelinvaihteeseen, ja niinpä kävin tutustumassa vaihteen toimintaan. Samalla sain myös valtavan historia-tietoiskun niin puhelinvaihteen kuin Kuusankosken aluesairaalankin kehityksestä. Selvisi myös, että pitkälti samat työntekijät ovat työskennelleet vaihteella vaikka aiemmin terveydenhuollosta Kymenlaakson alueella vastasivat monet erilliset toimijat.

Puhelinvaihde aloitti toimintansa vuonna 1950-luvulla silloisen Kuusankosken aluesairaalan, nykyisen Pohjois-Kymen sairaalassa tiloissa. Monien mutkien kautta puhelinvaihde kuului vuodesta 2010 alkaen Carean palveluihin. Kun sitten Kuusankosken aluesairaala siirtyi vuonna 2011 Kouvolan kaupungin terveyspalveluiden hallintaan, niin tammikuussa vuotta myöhemmin (2012) puhelinvaihde muutti Sairaalanmäeltä Sosiaalipalveluiden alueella sijaitsevaan hallintorakennukseen. Kuitenkin fyysistä sijaintia huomattavasti useammin muuttumisen kohteeksi on joutunut vaihteen numero, mikä osaltaan on vaatinut pientä uudelleenopettelua niin asiakkailta kuin puhelinvaihteen työntekijöiltä.

(lähde-URL)

Työntekijöitä eli puhelupalvelusihteerejä on kerrallaan töissä yhdestä kolmeen. Yhteensä heitä on neljä, johon lisätään kesäsijainen sekä yksi, jo tästä ammatista eläköitynyt kiireapulainen. Nämä työntekijät takaavat että kuntayhtymän puheluihin vastataan vuoden jokaisena päivänä ainoastaan joulupäivää lukuun ottamatta. Kokemusta yhdeltäkään työntekijältä ei puutu, sillä työporukan uusin tulokaskin omaa jo 13 vuoden työkokemuksen nykyisen Carean puhelupalvelusihteerinä ja pisimpään työssä toimineella tulee tänä vuonna 30 vuotta täyteen.

Puhelinvaihteen henkilökunta kertoo kiireisimmän ajan olevan maanantai ja tiistai aamuisin. Useimmiten asiakkaat eivät mielellään jää jonoon, vaan soittavat myöhemmin uudelleen. Sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden asiakkaiden lisäksi puhelinvaihdetta käyttää Carean henkilökunta, sillä se on melko nopea keino tavoittaa tarvittava henkilö/osasto/yksikkö. Puhelinvaihteeseen soitetaan monien eri vastuualueiden puheluita, muun muassa laboratorioiden, röntgenien, patologian, välinehuollon, Psykiatrisen sairaalan, sekä keskussairaalan asiakkaat soittavat vaihteeseen, josta heidät yhdistetään haluttuun numeroon. Melko usein myös Pohjois-Kymen sairaalan ja vastikään suljetun neuvonnan asiakkaat erehtyvät soittamaan Carean puhelinvaihteeseen. Myös muutamia tahallisia häiriösoittoja tulee harvakseltaan, mutta henkilökunnan mukaan niiden määrä on vähentynyt aiemmasta. 


kattoikkunoista nauttivat henkilökunnan lisäksi kukkaset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti