tiistai 24. kesäkuuta 2014

Modernia asiointia Careassa

Postauksissa on puhuttu jonkin verran asiakaspalvelun kehittämistä sähköiseksi itsepalveluksi, joten sitä olisi varmaan hyvä hieman selventää.
Carealla on jo joitakin uusia menetelmiä käytössä, kuten itseilmoittautuminen, tekstiviestipalvelut, sekä viime vuosina käyttöön otetut monet sähköiset lomakkeet:
 
 
Kirurgian puolella esitiedoille on oma järjestelmä, johon potilaat pääsevät ja  kirjautuvat heille annetun linkin kautta. Näin he voivat täyttää toimenpiteeseen vaadittavat tiedot sähköiseen lomakkeeseen.

 

Ilmoittautuminen hoitoon on mahdollista myös Hyviksen kautta, kun on kirjautunut asiakkaaksi. Se on täysin omaehtoista. Esimerkiksi ensimmäisen raskausajan ultraäänitutkimukseen menevät naiset täyttävät sivulla lomakkeen, jolloin kätilöt äitiyspoliklinikalla tietävät enemmän potilaasta tämän paikalle saapuessa.

On myös toinen omaehtoinen lomake, nimittäin sairauskertomusten kopiot. Carealla hoidossa olleet voivat siis pyytää käynnistä tekstikopion, jonka voi myös saada sähköisesti Hyviksen kautta. Tämä tapa voi olla turvallisempi kuin perinteinen paperinen kertomus.

Sisätaudeilla on käytössä ammattilaisen lähettämä sisätautinen lomake, jonka potilas ottaa vastaan ja täyttää esimerkiksi sydämen varjoainetutkimukseen tullessaan.  

Sähköisten lomakkeiden lisäksi Carealla on käytössään turvallinen viestinvälitys. Se tarkoittaa sähköpostien kaltaisten viestin lähettelyä asiakkaan ja yksittäisen työntekijän tai asiakkaan ja kokonaisen hoitotiimin välillä. Tätä kautta asiakkaat voivat selvittää esimerkiksi unohtuneen ajanvarauksen. Menetelmää on myös hyvä vaihtoehto esimerkiksi kuulovammaisille tai puhevaikeuksista kärsiville, joille puhelut voivat olla hankala tapa asioida.

Sähköisiin palveluihin kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla tai mobiilitunnistautumisella.
 
Asiakkaat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä sähköiseen asiointiin;
Lomaketiedot toimenpiteitä varten voi täyttää jo kotona ja oman hoitoajan saa kätevästi selville missä tahansa paikassa jossa on internetyhteys.
Sähköistä asiointia pyritään käyttämään paljon, sillä se on nopeaa ja helppoa kun siihen on tottunut. Palveluja halutaan viedä tulevaisuudessa muuallekin.

Asiakkaat kuitenkin valitsevat itse tapansa asioida Careassa. Kaikilla ei välttämättä edes ole mahdollisuutta uusiin menetelmiin. Jotkut (lähinnä ikäihmiset) eivät esimerkiksi omista tietokonetta. Perinteinenkin asiointi onnistuu siis tarvittaessa.

Kaikkia näitä palveluja ja niihin liittyviä asioita hoitaa projektikoordinaattori Päivi Asikainen, joka minulle tästä kaikesta kertoikin. Hänen työnkuvaansa kuuluu palvelujen käyttöön kouluttaminen, opastus ja neuvominen ongelmatilanteissa, lomakkeiden ja toimintamallien rakentaminen yhdessä yksiköiden kanssa sekä palveluiden markkinointi. Hyviksen sisällön tuottaminen on Päivin sekä Satu Parviaisen vastuulla.


 

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti