maanantai 16. kesäkuuta 2014

Asiakkaat suuntaa antamassa

Uutta Carea-sairaalaa suunniteltaessa pyritään kuuntelemaan mahdollisimman paljon asiakasta, mikä on järkevää sillä he ovat niitä jotka palveluja käyttävät.
Carea-sairaala hanketta varten on siksi valittu oma asiakasraati. Siihen haettiin jäseniä noin vuosi sitten lehdistön ja muiden tiedotusvälineiden kautta.
   Raati koostuu 24 jäsenestä, jotka jakautuvat kahteen ryhmään. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ne joilla on kokemusta terveydenhuollosta palveluiden käyttäjänä tai omaisen kautta, mutta ei itse alalta. Toiseen ryhmään taas kuuluvat ne jotka ovat työskennelleet alalla ja joilla on kokemusta ammattilaisena. Toisen ryhmän jäsenistä kukaan ei kuitenkaan ole Carean nykyinen työntekijä. 
    Asiakasraadilla on ollut neljä tapaamista vuoden aikana ja heille on myös pidetty seminaari. Tapaamisissa asiakkaille esitellään tehtyjä suunnitelmia ja he saavat ottaa niihin kantaa; kertoa mielipiteensä, ehdottaa muutoksia yms. Myös hyvät ideat otetaan tottakai huomioon ja niitä hyödynnetään suunnittelussa. Asiakasraadilla on kuitenkin rajansa, sillä ammattilaisetkin tarvitsevat toimivat työtavat ja -tilat ja he itse tietävät ja ymmärtävät parhaiten millaiset niiden tulee olla. Asiakasraatilaisten näkemykset ovat siis suuntaa antavia ja niillä suunnitelmista muovataan kaikkia osapuolia ajatellen parhaat.

Työpaikallani vieraili kaksi asiakasraadin jäsentä, jotka kumpikin kuuluivat raadin eri ryhmiin...


     Markku Merovuo kuuluu asiakasraadin toiseen ryhmään, eli terveydenhuollossa työskennelleisiin; hän on toiminut terveyskeskuksen talouspäällikkönä. Markku on myös ollut jonkin verran potilaan asemassa, joten hänellä on asiakkaankin näkökulmaa. Hän halusi asiakasraatiin mukaan vaikuttaakseen ja tuodakseen alalla kokeneen henkilön näkökulman esille. Hän on ottanut osaa kaikkiin asiakasraadin tapaamisiin sekä seminaariin.
     Markku on ollut tyytyvänen Carea-sairaala hankkeen suunnitteluun tähän mennessä. Hänen mielestään on hyvä että uuden sairaalan toiminta suunnitellaan ensin ja vasta sitten sille sopivat tilat.
     Markku pitää itseilmoittautumispisteitä sairaalan auloissa hyvänä menetelmänä ja on tulevaisuudessa valmis käyttämään myös muita moderneja tapoja ilmoittautua hoitoon.
   




    Erkki Hänninen taas kuuluu ensimmäiseen ryhmään, eli niihin joilla on kokemusta terveydenhuollosta potilaana itsensä tai jonkun toisen kautta. Eläkkeellä oleva Kotkan vanhusneuvoston puheenjohtaja halusi asiakasraatiin mukaan tuodakseen oman panoksensa tulevaisuuden sairaalan suunnitteluun sekä jakaa vanhemman ikäluokan näkökulmaa.
    Erkkikin on ottanut osaa kaikkiin asiakasraadin tapaamisiin ja seminaariin.
Hän odottaa uudelta sairaalalta hyvää toimivuutta, etenkin nopeampaa hoitoonpääsyä. Hän on kuitenkin perustyytyväinen nykytilanteeseen.
    Myös Erkki pitää toiminnan suunnittelua ennen tiloja hyvänä ja toimivana ratkaisuna. Hänen mielestään on hienoa, että sairaalan suunnittelee hyvin kokenut arkkitehtitoimisto. 
    Erkki on melko tyytyväinen itseilmoittaumislaitteista pienen totuttelun jälkeen. Hän on valmis hyödyntämään vastaavanlaisia palveluja tulevaisuudessakin, mutta korostaa ettei kaikilla ikäihmisillä ole mahdollisuutta ilmoittautua esimerkiksi netin kautta. Hänen mielestään uusista menetelmistä ja niiden käytöstä olisi hyvä tiedottaa enemmän.

    Markku Merovuo ja Erkki Hänninen pitävät ideointivaiheessa olevaa potilashotellia hyvänä ideana. Potilashotelli tarkoittaa, että potilaiden saapuessa hieman kauempaa KOKSiin he voisivat asua ennen ja jälkeen hoitojakson heille tarkoitetussa hotellissa, mikäli he eivät halua palata kotiin välittömästi. Minustakin tämä kuulostaa kätevältä ja se voisi hyvinkin toimia!

    Kuten näkyy, molemmat jäsenet ovat melko yksimielisiä Carea-sairaala hankkeesta ja sen suunnittelusta. Muutkin asiakasraadin jäsenet ovat luultavasti melko samoilla linjoilla miesten kanssa!


 


   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti